Skip to main content
science.uni-obuda.hu logo
  • Címlap
  • Szerzők
  • Kulcsszavak
Home » Publications

Szilícium a karórában

TitleSzilícium a karórában
Publication TypeJournal Article
Year of Publication2006
AuthorsPálinkás, T.
JournalRádiótechnika
Volume2006
Issue11.
Pagination620
Date Published11/2006
PublisherRádióvilág Kft.
Publication Languagemagyar
ISSN Number0033/8478
Full Text

Szilícium a karórában

Naná, mi másból készítik a kvarcórák csipjeit?  gondolhatja a cím láttán az olvasó. Csakhogy most kivételesen nem egy kvarcóráról beszélünk, hiszen a híres Patek Philippe  - több hasonlóan nagynevű svájci óragyártóhoz hasonlóan - attól elhatárolja magát, olyat nem készít. Ezúttal is hagyományos elveken alapuló (automata felhúzású rugómotoros, svájci anker gátszerkezetű, billegős járatszabályozójú) óráról van szó. Konkrétan: a limitált (mindössze 100 db-os) szériájú „Patek Philippe Advanced Research’ timekeeper” karóráról.
Ebben az időmérőben a gátkerék készül szilíciumból, mint ahogyan az a képen is látható! A tipikusan mikromechanikai alkatrész pedig újdonság a mechanikai órák konstrukciójában.
A monokristályos szilícium diszlokációmentes, így gyakorlatilag tökéletes rugóanyag, amelynek a keménysége, nagy (1100 HV, szemben az „üvegkeményre” edzett acél 700 HV-értékével). De nemcsak a kopásállósága, hanem a korrózióállósága is kiváló, a kiforrott mikromechanikai technológiának köszönhetően pedig rendkívül méretpontos. Ezért nem kell utólag centrírozni, kiegyensúlyozni és polírozni, működés közben pedig nem igényel kenést. A szilíciumkerék további óriási előnye, hogy nem ferromágneses.
A fentieken kívül lényeges működésbeli előnyei is vannak a szilícium-gátkeréknek. A szerkezetek kinetikai vizsgálata során megállapították, hogy a hagyományos óramű  - lett légyen az bármilyen szuperprecíz szerkezet - energiamérlege botrányos: a gátkereket, mint a hajtáslánc utolsó tagját a szerkezet másodpercenként többször felgyorsítja, majd hirtelen lefékezi; ez rugómotor energiájának 65%-át ez emészti fel! Mivel a szilícium sűrűsége 2,8 g/cm3, szemben az acél mintegy 8 g/cm3-ével, a belőle készült kerék tehetetlenségi nyomatéka is jóval kisebb. Összességében a veszteségek kb. a felére csökkennek.
A 0,5 mm vastagságú, 100 mm átmérőjű szilícium-előgyártmányból 250 db, 0,2 mm vastagságú kerék alakítható ki, 30 technológiai lépésben. A végleges konstrukció és technológia több svájci kutatóintézet összefogásával alakult ki. Erre az órára egyébként a Philie Patek cég 70-nél is több szabadalmat jelentett be. A módszert azóta más híres óragyártók (pl. az Omega és a Rolex) is átvették.
Ezek után Olvasónk talán a fejét csóválja:
- De hát szilíciumból csipek is gyárthatók, ezekből, egy kvarckristályból, egy LCD-ből és néhány egyéb olcsó alkatrészből előállítható bármilyen intelligens, a mégoly kifinomult szerkezetű mechanikai óráknál nagyságrendekkel pontosabb, mégis sokkal olcsóbb kvarcóra is!
Igaz. De aki ilyet mond, az nem ismeri az órarajongók lelkivilágát...
Forrás: http://www.europastar.com/

-Pá-

Who's online

There are currently 0 users and 125 guests online.