Skip to main content
science.uni-obuda.hu logo
  • Címlap
  • Szerzők
  • Kulcsszavak
Home » Publications

Az interaktív tábla módszertani használatára történő tanárfelkészítés.

TitleAz interaktív tábla módszertani használatára történő tanárfelkészítés.
Publication TypeConference Paper
Year of Publication2011
Publication Languagemagyar
Pagination10
AuthorsMakó, F.
Conference NameTrefort Ágoston Szakmai Tanárképzési Konferencia - 2011
Date Published11/2011
PublisherÓbudai Egyetem Trefort Ágoston Mérnökpedagógiai Központ
Conference LocationBudapest
ISBN Number978-615-5018-26-8
Keywordsinteraktív tábla, multimédia, oktatástechnológia
Abstract

A tanárfelkészítés oktatástechnológiai programjai még napjainkban is jórészt a klasszikus AV taneszközök, médiumok használatára irányulnak. Ugyanakkor felgyorsult a digitális taneszköz-rendszerek kifejlesztése és széleskörű elterjedése az oktatási rendszerekben (integrált tanulási keretrendszerek, interaktív tábla, új generációs multimédiás számítógépek). Az oktatástechnológia fejlődésének köszönhetően, a tudás közvetítésben, a tanulási folyamatban, olyan taneszközök és médiumok is megjelentek a tantermekben, amelyek forradalmi változásokat indítanak el. A jövő tanárainak felkészítése ezen technológiák használatára az oktatástechnológiai kutatás-fejlesztés új kihívása.
Mindezek közül kiemelendő az interaktív tábla, amely átmenetet biztosít a frontális óravezetés és a tanulók konstruktív tevékenységén alapuló kollaboratív oktatás között. Az interaktív táblák használata az eLearning alapú oktatás- és a multimédia technológiák előnyeinek szegmentált felhasználásával a tudáshoz történő jobb hozzáférést-, a szemléletesebb oktatást segíti elő az iskolákban. Az interaktív tábla rendszerek által reprezentált technológiai forradalom (ICT, hipermédia) és módszertani kultúraváltás (kooperatív és önszervezett tanulás) a tanulás alapvető megváltozását eredményezi. Az interaktív tábla használatával lehetővé válik a prezentációs oktatási stratégia megújítása-, a tanórai interaktivitás növelése-, az ellenőrzés–értékelés fejlesztése. A tanítási, tanulási környezetbe integrálódó interaktív tábla technológiák a pedagógiai stratégiák számos változata számára teremtenek új – és egyben kedvező lehetőségeket (konstruktív tanulás, adaptív oktatás, problémamegoldó tanuló közösségek). Ugyanakkor az eredményesnek bizonyult tanítási/ tanulási módszerek (pl. explikatív magyarázat, problémamegoldó előadás, esetelemzés) megőrzését is elősegíti az elektronikus osztálytermi tábla használata.
Az oktatás interaktív szakaszában a tanár kapacitásai a tanulói célcsoportokhoz való adaptációra, a mikro-szintű differenciálásra, a változatos kompetencia-fejlesztő módszerek alkalmazására irányulhat. Jellegéből adódóan az interaktív tábla előnyeit elsősorban a csoportos jelenléti és a hálózati kollaboratív oktatásban tudjuk érvényesíteni. Az interaktív-tábla használat ösztönzi a sokoldalú tanóra-tervezést, a médiumok funkcionális használatát, a prezentáció önértékelése folytán (reflektív döntések) annak továbbfejlesztését. Az interaktív tábla használat egyik legfontosabb értéke, hogy a tanári tervező munka minőségét fejleszti. Az ÓE TMPK-ban a szakmai tanárképzés hangsúlyos szegmensét képezi a jelöltek oktatástechnológiai, médiatechnológiai felkészítése. A képzés új tartalmi innovációja az interaktív tábla módszertani használatához kötődő kompetenciák felmérése és a hat kompetenciafejlesztő modulból felépülő e-kurzus bevezetése. A kutatás során kidolgozott kompetenciafejlesztő kurzus magában foglalja azoknak az ismereteknek-, jártasságoknak és képességeknek a fejlesztését, amelyek az ICT és a multimédia technológiák osztálytermi-, interaktív táblás használatához szükségesek. A kurzus felkészít az interaktív táblák funkcionális-, szerepfüggő használatára és hozzájárul a technológiai bázisú-, eLearning alapú oktatás innovációinak elterjesztését elősegítő attitűd formálásához.

URLhttp://tmpkteki.uni-obuda.hu/konferencia/

Who's online

There are currently 0 users and 127 guests online.